İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

Dijital Oyun Pazarı 1 Milyar Dolar Rakamına Ulaştı

Türkiye’de bilgisayar, telefon ve televizyondan oyun oynayanların sayısı 30 milyona ulaştı. Dijital Oyunlar Raporuna göre, 2017 yılında ülkemizdeki oyun pazarı 750 milyon dolar iken bu rakam 2018 yılında 878 milyon dolar ve 2019 yılında 1 milyar olarak yükseldi.

Ülkemiz bu rakamlar sonucu 2019 yılında ülkeler sıralamasında 18. Sıraya yükselirken, Orta Doğu ve Afrika bölgesinde de liderliğe oturdu.

Güvenli İnternet Merkezi (GİM), Dijital Oyunlar Raporu (2019) hazırladı. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) bünyesinde 2017 yılında kurulan Güvenli İnternet Merkezi’nde (GİM), Bilinçlendirme, İhbar ve Yardım olmak üçere 3 merkez bulunuyor. Raporda, Dijital Oyun Sektörü ve Dijital Oyunlar Alanında Bilinçlendirme Ve Derecelendirme olmak üzere 2 başlık bulunuyor.

İlk Dijital Oyun Ne Zaman Ortaya Çıktı?

Dijital oyunlar genel olarak video oyunlar olarak adlandırılır. İlk dijital oyun 18 Ekim 1958’de, Donner Model 30 analog bilgisayarı için geliştirilen ‘Tenis For Two’ isimli bir teniz oyunu. Video oyunlar genel olarak beş çağa ayrılarak incelenir. Erken Gelişim Aşaması olarak nitelendirilen 1980’lerden önceki süreç,  1980-1990 tarihleri arası dönem büyüme aşaması, 1990 yılı sonuna kadarki evre gelişme aşaması ve 2000-2005 arası olgunlaşma evresi olarak tanımlanır. Bu evrede son aşama ise 2005’ten günümüze kadar olan süreç ilerleme aşaması olarak nitelendirilir.

  YAKIN DÖNEM ŞİMDİ
Kullanıcı Kitlesi Genellikle sürekli oyuncular Çocuklar, Yaşlılar, Kadınlar ve Sürekli Oyuncular
İş Modelleri Kurulu Satış Kutulu satış dijital satışı üyelik tabanlı oyunlar, oyun içi reklamlar, e-ticaret,
Ödeme Biçimi Nakit, Kredi Kartı Nakit, kredi kartı, mobil ödeme, kredi kartı entegre mobil cihazlar, e-cüzdanlar (Paypal vs.)
Platform PC, Konsol PC, Konsol, ınterne tarayıcısı, Tablet, Telefon
Etkileşim Tek Oyuncu, Coğrafi Olarak Sınırlı çoklu-oyuncu Dünya ile etkileşim

Dijital Oyun Sektöründe Bazı Temel Eğilimler Kaynak: Capital

Dijital Oyun Rakamı 2020’de 1.2 Milyar Dolara Çıkar mı?

Ülkemizde dijital oyunlar sektörüne son yıllarda ‘TURQUALITY Programı’ dahil edildi. Program sayesinde bu alanda ülkemizin etkinliğinin arttırılması planlanırken, ihracat ve üretim rakamlarının katlanması planlanıyor.

Yenilikçi Ticaret Platformunu İstişare Kurulu kurularak bu alandaki tüm paydaşların bir araya gelmesi hedefleniyor. Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED), ODTÜ-Teknokent, Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi (ATOM) ve (Oyun Tasarımcıları, Geliştiricileri, Yapım ve Yayımcıları Derneği (OYUNDER) gibi kuruluşlar çalışmalarını hızlandırdı.

Bilgisayar, oyun konsolu PS4, Nintendo ve mobil oyunlar olarak dijital oyun 3 platformda yer alıyor.

Dijital Oyun Dünya Sıralamasında 18. Sıradayız

Bu kuruluşlar profesyonel ve bağımsız yüzlerce oyun geliştiriciye imkân ve destek sağlayıp sektörün ülkemizde hızla gelişmesine katkı sağlıyor. 2019 yılında video oyun pazarı rakamı 1 milyar dolara yükselen ülkemiz dünya sıralamasında 18. Sıraya yerleşti. 2020 yılında ise bu pazardaki rakamın 1.2 milyar dolar civarında gerçekleşmesi planlanıyor. Dünya pazarında ülkemizin konumu iyi bir potansiyele ulaşamamış olsa da, bu konudaki veriler ve büyüme hızı gelişim gösteren ülkeler arasında yer almamızı sağlıyor. Oyun geliştiricilere ve video oyun pazarında çalışan bağımsız geliştiricilere verilecek destek sektörün önemli bir ivme kazanmasına destek olabilir.

Rakamlarla Dijital Oyunlar

  • Satış türüne göre 2008’de yüzde 22 dijital ve yüzde 78 fiziksel kopya. 2014’te kopya oranı yüzde 31’e gerilerken, dijital oyun yüzde 69’a yükseldi. Bu rakamın 2023’te yüzde 93 oranında dijital olarak gerçekleşeceği düşünülüyor.
  • Dijital oyunlar kişisel bilgisayar PC, oyun konsolu PS4, XBOX, Nintendo ve mobil oyunlar olmak üzere 3 platform üzerinde sınıflandırılıyor.
  • 2018’de 138 milyar dolara civarında gerçekleşen video oyun Pazar büyüklüğünün 2021 yılında 180 milyar doları aşması tahmin ediliyor.
  • 2018 yılında dijital oyunlar pazarı satışlarının yüzde 25’i konsol, yüzde 22’sini PC oluştururken pastanın en büyük dilimini yüzde 57 ile mobil oyunlar oluşturdu.
  • Dijital oyunlar pazarında ilk sırada yüzde 28’lik payla Çin gelirken onu yüzde 23’le ABD takip ediyor.
  • E-Spor, 138 Milyar dolarlık küresel oyun endüstrisinde yüzde 10’luk bir dilime sahip.

İlk yorum yapan siz olun

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir